Jó zsírok, rossz zsírok - II.

Kísérleti úton is bizonyított tény… a halételek fogyasztása egészséges

Jó zsírok, rossz zsírok - II.


Átlag feletti halfogyasztás esetén számos hosszú távú megfigyeléses tanulmány és meta-analízis* mutatta ki a szív- és érrendszeri halandóság és neurológiai megbetegedések esélyének csökkenését. Egyes ráktípusok tekintetében egyre több tudományos adat létezik, mely bizonyos szintű védelemmel kapcsolja össze. A legjobb hatást heti 3 adag halétellel érhetjük el. A legnagyobb hatás azoknál az embereknél mutatkozott, akik azelőtt kevés halat ettek, aztán heti 3 főétkezést hallal váltottak ki.

* Több, hasonló célú és hasonló kérdésre választ kereső vizsgálat adataiból készült összevont, összegző elemzés


De miért olyan értékes a szervezet számára a hal?

Az ásványi anyagok, mint jód és fluor vagy az értékes halfehérje lenne a lényeg? Ezek még nincsenek kellően alátámasztva, viszont a hosszú láncú, állati omega-3-zsírsavak biológiailag fontos hatásáról már van bizonyíték: gyulladáscsökkentőként működnek, támogatják a szervezetet inzulinérzékenység esetén, csökkentik a vérzsírt, a vérnyomást, a vér alvadási hajlamát, és stabilizálják a szívritmust, hogy csak néhány előnyét említsük.
 
Ezeknek a zsírsavaknak a legjobb forrása a hidegvízi hal, különösen a hering, makréla, lazac, szardínia és szardella. Fontos hogy hidegvízi legyen, mert a halgazdaságokban a növekvő árral párhuzamosan a halakat gabonával etetik. Ez ahhoz vezet, hogy az omega-6-zsírtartalmuk nő, az omega-3 pedig csökken.

Figyelemre méltó másodlagos szempont: a mediterrán országokban olívaolajon sütik a halakat. Ez növeli a tápértéket, mert a hal a serpenyőből jelentős mennyiségű polifenolt és E-vitamint szív fel az olajjal magába. Az olívaolaj jobb, mint a napraforgó-, kukoricacsíra-, búzacsíra- és szójaolaj, mert ezek elsősorban omega-6 zsírsavakat tartalmaznak, és így manapság többet veszünk magunkhoz belőle, mint kellene.


Az olívaolaj egészségelixír?

Az olívaolaj valóban a legegészségesebb zsiradék? Nehéz megválaszolni a kérdést. Leginkább a koleszterinszint-csökkentő hatásáról nevezetes, melyet a domináló, egyszeresen telítetlen zsírsavaknak köszönhetünk.

Az első préselésből származó natív olívaolajban vitaminok, ásványi anyagok és számos másodlagos növényi anyag található, például terpén, szterolok, polifenolok. Bélbaktériumaink segítségével számos kedvező biológiai hatást fejtenek ki. Több, mint 30 strukturálisan különböző polifenolt azonosítottak (biológiai aktivitással) a natív olívaolajban. Antioxidáns, antibakteriális és gyulladásgátló hatásuk van.

Régebben a hidroxitirozol állt a tudomány középpontjában, mert az ételekben előforduló antioxidánsok közül azt tartották a leghatásosabbnak. A képessége, hogy a szabad gyököket megkösse tízszer nagyobb, mint a zöld teának és dupla olyan magas, mint a kercetinnek, a flavonoidok csoportjából.
 
A hidroxitirozol a természetes növényi színezőanyagok lebomlásával jön létre, és megtalálható a hagymában, almában, brokkoliban vagy a zöldbabban is. A hidroxitirozolnak azonban nem csak szívvédő hatása van, hanem rákmegelőző tulajdonságát is felfedezték. Hosszú távú megfigyeléses tanulmányok megállapították, hogy a megnövekedett olívaolaj fogyasztás esetén alacsonyabb volt a rákos megbetegedések előfordulása.

Az olívaolajat 220°-ig lehet hevíteni, így sütésre is alkalmas. Viszont 180°-tól a megnevezett értékes anyagok megsemmisülnek. Így a magas hő miatt nem a lényeges natív olívaolajat kapjuk, hanem finomítottat. A natív olívaolaj párolásra vagy nyers saláták, készételek meglocsolására alkalmas.

Múltbéli, diétával kapcsolatos tanulmányok utóértékelése az értékes növényi margarinokról arra az eredményre jutott, hogy a szívinfarktus és a halálozás rizikója megemelkedik, ha margarint fogyasztunk, ami elsősorban omega-6-zsírsavakat tartalmaz, de omega-3-at nem – tipikusan a napraforgóból, kukoricacsírából, búzacsírából és bogáncsolajból előállított margarinok esetében! Védőhatás csak akkor volt észrevehető ha a zsírban omega-3-zsírsav is volt.

Forrás: Slow Food 06/2016

VitalTech Pharma Omega-3 D3 vitaminnal


A Norvégiában készülő VitalTech Pharma Omega-3 étrend-kiegészítő (180 db kapszula) kizárólag kiváló minőségű EPA és DHA omega-3 zsírsavat tartalmaz.

Győrfi Pál ajánlásával:
„Az egészség megőrzésének kulcsa a megelőzés, ezért ajánlom a magas minőségű omega-3 zsírsavak és vitaminok fogyasztását napi rendszerességgel.”

Napi két kapszula az egészségért!

megosztás
AKCIÓS termékeink Termékcsomagok Kedvezmények Gyógyszerinformációk

Hírlevél

Biztonsági kérdés

Feliratkozás

Online tanácsadás

Jelenleg nem érhető el.
A következő tanácsadás kezdete:
2017-07-21 08:00:00